Kamis, 24 Desember 2009

Atlantis menurut orang Malaysia


“Tempoh yang penuh dengan peristiwa (zaman ais) ini adalah merupakan zaman pembangunan hebat manusia, perubahan iklim yang drastik, aras laut, hidupan binatang dan tumbuh-tumbuhan …”12.

Zaman ais memberi ruang yang besar kepada perkembangan tamadun manusia yang amat besar di Asia Tenggara. Pada zaman ais, oleh kerana suhu bumi adalah amat sejuk, kebanyakan air adalah membeku dan membentuk glasier. Oleh itu kebanyakan kawasan bumi tidak sesuai untuk di diami kecuali di kawasan khatulistiwa yang lebih panas, dan Asia Tenggara terletak di kawasan Khatulistiwa.

Kumpulan besar air beku yang membentuk lapisan tebal ais ada di semua benua apa lagi di kawasan kutub. Akibatnya aras laut turun sehingga 200 kaki dari aras sekarang. Bagaimana rupa peta dunia 11,900 tahun yang lepas, semasa zaman ais? Peta berkenaan boleh kita lihat di atas tadi. Sila klik gambar berkenaan untuk melihat imej yang lebih besar.

Tanah pamah tropika, subur dan paling sesuai untuk didiami terbentang dari kawasan Indochina sehingga ke Australia. Terletak di antara Semenanjung Malaysia dan Borneo, adalah kawasan yang paling pamah dan sekarang ini dikenali sebagai laut China Selatan yang terbina di atas pentas Sunda.

Bagaimana pada zaman sejuk beku itu orang-orang Eropah dengan segala kepandaian mendakwa mereka telah membina tamadun besar lebih awal dari orang lain? Lapisan salji di kawasan Eropah pada masa itu boleh menjangkau sehingga 1 km tebalnya dari permukaan bumi. Pada masa itu keadaan di Eropah dan Mesir adalah sama seperti apa yang ada di kawasan Artik dan Antartika sekarang ini jadi; Apa gaya kan macak tihang mbuat bangunan?

Jadi Borneo dan kawasan sekitarnya di Asia Tenggara adalah kawasan bumi yang bertuah. Semasa bumi bersuhu paling sejuk sekalipun, Borneo tetap boleh didiami dan menjadi kawasan bercucuk tanam kerana ia terletak di sekitar garisan khatulistiwa. Lebih menarik lagi, dengan aras laut yang lebih rendah, pada masa itu Borneo adalah satu daratan benua bersambung dengan Asia dan terbentang membentuk kawasan pamah yang amat luas. Apabila bumi menjadi semakin panas pula, daratan Sunda ini ditenggelami air, tetapi sehingga ke hari ini Borneo tetap boleh didiami dan tetap subur.

Mengikut Oppenheimer13, Atlantis Asia Tenggara yang juga boleh dipanggil sebagai Sundaland kerana ianya sekarang berada di atas pentas Sunda adalah merupakan pemimpin dunia di dalam revolusi Neolithic (permulaan pertanian), menggunakan batu untuk mengisar bijirin liar seawal 24,000 (tahun) yang lalu, lebih tua sepuluh ribu tahun dari(tamadun) Mesir atau Palestin. Sebelum dan terutamanya semasa banjir (akibat peningkatan aras laut) beransur-ansur melanda tanah pamah rendah mereka,orang-orang Sundaland bertebaran keluar ke daratan kejiranan: tanah besar Asia termasuk China, India dan Mesopotamia (Mesir), dan ke kepulauan dunia dari Madagascar sehingga ke Filipina dan New Guinea, dari situ mereka kemudian menduduki Polynesia sehingga ke Pulau Easter, Hawaii dan New Zealand.

Selepas itu apabila suhu bumi semakin panas, salji semakin cair dan aras laut mula bertambah. Masalah lain juga kritikal, kawasan ini terletak di dalam Lingkaran Api Pasifik (Pacific Ring of Fire)14.

Akibatnya tamadun di Asia Tenggara mula tenggelam dan atau musnah oleh gunung berapi. Negeri orang Kadayan hilang …

Selepas itu apa yang ada bagi ibu tamadun hanyalah hikayat mengenai banjir, air, tenggelam, perahu, naga, garuda. Cerita-cerita yang sama dilaungkan di seluruh dunia, sebagai mengenang kemusnahan tamadun kita akibat zaman ais yang misteri.

sumber: http://www.google.co.id

6 komentar:

  1. nais inpo gan tapi bahasanya bikin pusing

    BalasHapus
  2. bahasanya lucu gan,, tiap baca justru bikin ckikikan,

    BalasHapus
  3. Oh lucu ya? Jadi di mana lucunya? dan di mana silapnya dalam teks di atas? boleh diperjelaskan?

    BalasHapus
  4. bahasa maling kacauuuu ga berbudaya yg lagi mencari identitassss gakgakgakgak

    BalasHapus
  5. Lucu sekali di tuduh maling @ pencuri budaya,Aneh sekali ya jika maling tetapi Prime Ministernya Bapak Najib leluhurnya dari Makassar Indonesia.Deputy PM nya pula Bapak Muhyiddin ternyata keturunan dari Jawa....

    Di bawah ini cuplikkan berita Najib pulang ke Makassar di sambut seperti Raja.Silakan! ayuh baca dan datang saja ke negeri yang di gelar Maling ini,dan lihat sendiri yang kaya raya adalah Melayu Jawa,Melayu Minang,Melayu Mandailing,Boyan,Bugis,Banjar,Aceh....mereka semua adalah dari kepulauan Indonesia sendiri,leluhur kami wujud sejak ribuan tahun dahulu,

    Malah Raja-Raja negara yg di bilang Maling ini juga ternyata dari leluhur Raja2 Palembang,..jangan2 kalian lupa Palembang itu dimana sih!!!....Kok! saudara dari pulau Jawa sendiri di bilang Malingsial!!! ngapaan gitu ...sepertinya tak kenal bangsa serumpun...

    Ini ceritanya,perhatikan keturunan dari Raja makasar ini....

    -----------------------------------------------------

    Najib Pulang Kampung

    http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTLQislcVJIflUEpU5xNA3SNHzDZOtH6FdGk6Sca0_4m8PsCwxQ-PAjqRrzSg

    MAKASSAR. Meski telah menjadi Perdana Menteri Malaysia, Mohammad Najib Tun Abdul Razak tidak melupakan fakta bahwa dia adalah keturunan raja Gowa dari Sulawesi Selatan (Sulsel). Untuk itu, Najib berkunjung ke Gowa, Jumat (15/5), setelah menghadiri World Ocean Conference (WOC) di Manado, Sulawesi Utara.

    "Saya bukan melawat, tapi saya kembali sebagai pahlawan Gowa," tutur Najib. Darah Makassar yang mengalir dalam diri Najib berasal dari kakeknya, Raja Gowa ke-19, Karaeng Sanrobone Sultan Abdul Jalil. Keturunan Sultan Abdul Jalil merantau ke Pahang, Malaysia, sejak 722 dan menjadi syahbandar di sana. Kakeknya itu merupakan cucu Sultan Hasanuddin, seorang pahlawan nasional.

    Kunjungan sehari Najib ke Gowa merupakan kunjungan balasan atas lawatan Gubernur Sulsel Syahrul Yasin Limpo dan Bupati Gowa, Ichsan Yasin Limpo, beberapa hari lalu. Anak-anak sekolah berdiri di sepanjang jalan yang dilaluinya rombongan Najib sambil melambaikan bendera Indonesia dan Malaysia berukuran kecil.

    Begitu tiba di Gowa, putra mantan PM Tun Abdul Razak ini langsung menuju kompleks makam raja-raja Gowa. Rombongan Najib berjumlah 28 orang, termasuk Datin Sri Rosma Mansyur, istrinya, serta anaknya, Gina dan Ashman bin Muhammad Najib bin Razak.

    Di makam itu, Najib meletakkan karangan bunga di makam Sultan Hasanuddin dan makam Sobata Mappadulung Daeng Mating Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Djalil. Turut pula dalam rombongan itu Duta Besar Indonesia untuk Malaysia, Dai Bachtiar, dan Duta Besar Malaysia untuk Indonesia, Datuk Zainal Abidin Zein.

    Najib berjanji akan menjalin kerja sama dengan Sulsel maupun Gowa dalam berbagai bidang. "Saya dengar kopi terbaik berasal dari sini, demikian pula beras, jagung, dan sapi. Saya akan perintahkan Menteri Pertanian untuk ke sini dan jalin kerja sama di sektor perdagangan maupun pertanian," katanya.

    BalasHapus
  6. NEGRI SERUMPUN MELAYU!

    BalasHapus

Kupas Tuntas Hubungan Peradaban Kuno Atlantis, Legenda Lemuria dengan Indonesia